PUKKILAN HOMEKOULUN OIKEUDENKÄYNNIN KULISSIEN TAKANA VOL 2

kuva: yle MOT. https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/03/19/kunnalta-ostettu-kylakoulu-olikin-homepommi-joka-vei-rahat-ja-lasten-terveyden "Jatketaanpa vielä asianajaja Juhani Rajamäestä, jonka palveluja Pukkilan kunta yhä käyttää ja käsittääksemme yhteisillä varoilla ostaa: Asianajaja Rajamäestä on tehty toimestamme jo yksi kantelu Asianajajaliiton yhteydessä toimivalle valvontalautakunnalle, mutta lahjakkaasti Rajamäki sai sekoitettua asian väittämällä sinne meidän väittäneen kunnan rakennusterveys- asiantuntija AKK Esa Perholla teettämän tarkastuksen olleen tavarantarkastus, vaikka todellisuudessa olimme ainoastaan todenneet Perhon toimivan myös tavarantarkastajana. Tästä kieputtelusta Rajamäki sai johdettua ajatuksen siitä, että tavarantarkastus olisi kuulunut meille, mutta muutoin tehty tarkastus ei... Liekö valvontalautakunnassa ollut kiireistä tuolloin ja jotakin mennyt ohi, mutta joka tapauksessa seuraamuksia Rajamäki ei vielä saanut - uuden kantelun teemme kunhan kaikki metkut on nähty asian edetessä, ja asianajajiahan valvotaan muidenkin kuin valvontalautakunnan toimesta ja heitä koskee sama Suomen laki kuin meitä muitakin, eli monta korttia on vielä katsomatta. Tähän ensimmäiseen kanteluun 10.8.2018 antamassaan vastauksessa asianajaja Juhani Rajamäki toteaa seuraavaa liittyen kunnan rakennusterveysasiantuntija AKK Esa Perholla teettämään kaksi päivää kestäneeseen tarkastukseen, jossa muun muassa tehtiin monta rakenneavausta aiemmin tutkimattomille alueille: "Pukkilan kunta ei etsinyt uudella tarkastuksella puutteita ja virheitä, vaan arviota korjausten tarpeesta sekä puutteista ja virheistä sekä ensisijaisesti korjauskustannuksista. Nämä selvitykset eivät muodosta ylipäätänsä perustetta kantelijalle esittää, että ne jollakin lailla kuuluisivat heille tai ne olisivat jollain lailla määräävässä asemassa heidän vaatimuksiinsa nähden." Eli siis meidän tuolloin omistamallamme kiinteistöllä tehdyt selvitykset eivät asianajaja Rajamäen mukaan millään tavalla kuuluneet meille... ja kuitenkin kunta sitten vetosi rakennusterveysasiantuntija AKK Esa Perhon "käsitykseen" omien sovintoehdotustensa pohjana, ja meille toimitettiin samassa yhteydessä OSA Perhon tekemistä asiakirjoista!!?! Rajamäen mukaan kunta ei siis etsinyt uudella tarkastuksella puutteita ja virheitä, vaan arviota korjausten tarpeesta sekä puutteista ja virheistä... Eli MITÄ rakennusterveysasiantuntija Esa Perho siis kaksi päivää rakennuksista (Pukkilan veronmaksajien kustannuksella) etsi, tehden isoja rakenneavauksia?! Ei siis etsinyt puutteita ja virheitä, vaan etsi rakenteiden sisältä arvioita puutteista ja viheistä..?! Meiltä pimitettyyn rakennusterveysasiantuntija AKK Esa Perhon laatimaan korjaustapaselostukseen liittyen asianajaja Rajamäki kirjoittaa valvontalautakunnalle antamassaan vastauksessa seuraavasti: "Edelleen asiakirjaa on pyydetty keväällä 2018. Toisin kuin kantelija nyt haluaa esittää, on asianajaja Rajamäen toimesta käyty keskustelu VT Kia Köhlerin kanssa siitä, että voimme kyllä luovuttaa asiakirjoja toimeksiantomme päätyttyä, mikäli saamme siihen päämiehemme luvan. Sittemmin päämiehen kanssa suoritetun keskustelun perusteella on asiakirja toimitettu. Totean myös, että kantelijoiden väitteistä on myös lähetetty kirje 28.5.2018, jossa nyt asiakirjan esittämisestä tai heidän esittämiin väitteisiinsä on otettu kantaa. Asiassa lienee selvää myös asianajajan tapaohjeita koskevan aineiston perusteella, että asianajajalla ei ole velvollisuutta, eikä vastoin asiakkaan tahtoa oikeutta, esittää asiakkaan kannalta ylipäätänsä mitään asiakirjoja tai selvitystä, ellei tähän ole erikseen joku lakiin perustuva velvollisuus." Ensinnäkään me emme ole esittäneet mitään sellaista mikä vastaisi tuota Rajamäen "toisin kuin kantelija nyt haluaa esittää", vaan todellisuudessa asia ei edennyt siten, kuin Rajamäki itse valvontalautakunnalle maalailee, eli että Rajamäki olisi todennut VT Köhlerille voivansa luovuttaa asiakirjoja, mikäli saa siihen päämiehensä luvan, vaan siten, että Köhlerin ottaessa yhteyttä Rajamäkeen, yritti Rajamäki ensin kiistää koko kyseisen asiakirjan olemassaolon, jonka jälkeen ilmoitti, että tämä asiakirja onkin olemassa, mutta sitä pitää kysyä meidän suoraan kunnanjohtaja Juha Myyryläiseltä. Kun VT Köhler sitten tätä asiakirjaa Myyryläiseltä pyysi, kieltäytyi Myyryläinen sitä antamasta, jonka jälkeen sitten saimmekin asianajaja Rajamäeltä tuon aiemmin tänne esille tuodun 17.5.2018 sähköpostiviestin, joka alkaa "Pukkilan kunta on kääntynyt puoleeni lähettämienne sähköpostien ja asiakirjoja koskevan pyyntönne johdosta"</i>... Eli kun pyysimme keväällä 2018 asiakirjaa, joka oli pimitetty meiltä keväällä 2017 (tehdessämme harkintaa oikeuteen lähteminen vs. sovinto), emme edelleenkään sitä kyseistä asiakirjaa saaneet, vaan sen sijaan kunta päätti kääntyä asianajajan puoleen ja ostaa jälleen kalliita asianajopalveluja. Miksi yksi asiakirja oli sellainen, että juuri sitä ei voitu luovuttaa, ja niin merkittävä, että juuri sen kyseisen asiakirjan luovuttamista koskevan pyynnön seurauksena ostettiin taas ennemmin kalliita asianajajan palveluja kuin vain reilusti luovutettiin kyseinen asiakirja..? Tuossa 17.5.2018 viestissäänhän Rajamäki ilmoittaa, että "Annamme näkemyksemme asiaan, kun kunta on asian käsitellyt" eli homma ei suinkaan edennyt siten kuin Rajamäki valvontalautakunnalle väitti, eli että "Sittemmin päämiehen kanssa suoritetun keskustelun perusteella on asiakirja toimitettu.", vaan Rajamäen keväällä 2018 kertoman mukaan kunnan siis piti oikein erikseen käsitellä kyseinen asia... Valvontalautakunnalle antamassaan vastauksessa asianajaja Rajamäki kirjoittaa siis myös, että asiassa lienee selvää, että "asianajajalla ei ole velvollisuutta, eikä vastoin asiakkaan tahtoa oikeutta, esittää asiakkaan kannalta ylipäätänsä mitään asiakirjoja tai selvitystä, ellei tähän ole erikseen joku lakiin perustuva velvollisuus." Asianajajan tapaohjeissa sanotaan: "Asianajajalla ei ole velvollisuutta, eikä vastoin asiakkaan tahtoa oikeutta esittää asiakkaan kannalta vahingollista todistetta tai tietoa, ellei tähän ole lakiin perustuvaa velvollisuutta." Siitä, että kaikista asiakirjoista juuri se yksi tietty haluttiin pimittää ja salata viimeiseen saakka, voi jo lukea paljon, ja tämä Rajamäen edelle kopioitu toteamus viittaa ihan samaan: Kyseessä oli Pukkilan kunnan kannalta vahingollinen todiste - siis asiakirja, joka osoitti asioita Pukkilan kuntaa vastaan sekä etenkin asianajaja Rajamäen meille esittämiä väitteitä vastaan. Kunnalla olisi tietenkin ollut mahdollisuus jättää kokonaan vetoamatta itse teettämänsä tarkastuksen tuloksiin, mutta siinä vaiheessa kun meille esitettiin kyseisestä tarkastuksesta vain kunnalle edullisia tietoja ja samaan aikaan valheellista tietoa tarkastuksen tekijän "käsityksestä" ja saatiin siten meidät taivuteltua hyväksymään kunnan ehdottama sovintosopimus (kaupanpurku ilman vahingonkorvauksia) mentiin jo lujasti yli rajojen. Asiaan palataan vielä. Kunnan toiminta nyt tälläkin hetkellä näyttää siltä, että kunta on mukana kaikessa ja tilaa nuo Rajamäen toimet. Ketkä kaikki siis ovat lopulta vastaajien paikalla, jää nähtäväksi, eikä nyt puhuta vain tästä jo vireillä olevasta riita-asiasta. 28.5.2018 kirjelmässään asianajaja Rajamäki painottaa sitä, miten me olemme suostuneet sovintoon ja miten sopimustekniset asiat sitovat meitä ja kuinka >"osapuolet ovat kauppakirjassa todenneet, että heillä ei ole mitään toisiinsa kohdistuvia vaatimuksia mainitun kaupan purkamisen jälkeen kiinteistökaupan osalta", jonka perään kirjoittaa: "Joka tapauksessa totean, että tuolla asiakirjalla ei ylipäätänsä ole mitään merkitystä enää asiassa ja se ei tuo mitään lisäarvoa esittämiinne väitteisiin, joten liitän sen tämän kirjeen oheen." Siinäpä se on hyvin sanottu, että asiakirja voitiin toimittaa lopulta meille sitten kun sillä ei (kunnan/Rajamäen käsityksen mukaan) ENÄÄ ollut mitään merkitystä asiassa, koska nimemme oli saatu jo sovintosopimukseen. Silloin kun sillä oli merkitystä, oli se merkitys juurikin tuo, että asiakirja on kunnan/Rajamäen meille sovintoneuvotteluissa esittämää tietoa vastaan. Käsityksemme mukaan kyseessä on vähintäänkin siviilipetos, mutta myöskin rikos. Jälkimmäinen asia katsotaan riita-asian jälkeen. Kaikesta tästä MOT-ohjelman Kun home asettui taloksi -jakson tv-esityksen jälkeen paljastuneesta huolimatta olimme siis keväällä 2018 valmiit sopimaan asiat kunnan kanssa siten, että nyt sovinto olisi pohjattu totuudenmukaiseen tietoon, mutta ainoat sieltä suunnalta saadut reaktiot olivat erilaiset uhkailut (kunnianloukkaussyytteillä ja lähestymiskiellon hakemisella ym.) ja syyttely valtuutetun "yksityiselämän häirinnästä". Sen mukaan ollaan sitten edetty. Outoa on myös erään henkilön väittämä, että MOT-ohjelmaan osallistuminen olisi vahingoittanut lapsiamme. Kyllä se on kunnan toiminta joka lapsiamme on vahingoittanut."

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

LÖYTÖKISSAT SUOMESSA VUONNA 2024

KOIRASUSIOIKEUDENKÄYNNIN POLIISITODISTAJIA KUULEMASSA

NIMETTÖMÄN KOIRAN MUISTOLLE